Anahata

View Original

Anders, organisch ondernemen

Dus je hebt geen structuren?

Geen ritmes? En je hebt een bloedhekel aan lange termijn doelen?

“Ja klopt”

Hoe komt het dan dat je in de afgelopen 15 jaar zo’n bloeiende praktijk hebt kunnen opbouwen? Ja. Heel eerlijk ik was even in de war. Saskia is zo nuchter. Vrij van structuren, vaste formules of high-end geneuzel. Ze is gewoon echt haar compleet haar zelf. En trekt zich weinig tot niets aan van ‘hoe’ dingen zouden moeten volgens de ‘guru’s’.
Rogier Wagtendonk

Ben je gek geworden?

Onlangs werd ik geïnterviewd door Rogier van Wagtendonk voor zijn Podcast. In Rogier Live interviewt hij als businesscoach, coaches over hun ondernemerschap. En eerlijk is eerlijk, bij voorbaat was ik nerveus, want als ik iets toch niet volgens het boekje doe, is het mijn ondernemerschap. En als ik dan zijn lijstje interviews bekeek: allemaal succesvolle gedreven coaches die waanzinnig gestructureerd hun ambities waarmaken en miljoenenbedrijven hebben. Dromen, doelen, targets vliegen je om de oren en dan het liefste geformuleerd vanuit (financiële resultaten). En ja, mijn systeem schoot even in mijn afwijzingsgevoeligheid: ik doe het niet goed :-). Vergeleken met die coaches ben helemaal niet zo’n goede ondernemer. Ga ik dat vrijwillig in een Podcast in het openbaar delen met iedereen? Ben je helemaal gek geworden :-). Tegenwoordig kan ik er hard om lachen als mijn onzekere deel even hard gaat schreeuwen en de focus te veel legt op anderen en hun mogelijke verwachtingen.

Organisch ondernemen MAG

Gelukkig herken ik dit patroon van mijn eigen afwijzingsgevoeligheid. Als ik die onzekere delen even laat tetteren, voel ik ook weer dat ik 100% achter mijn boodschap sta en weet ik dat ik heel tevreden ben met mijn manier en dat dit juist gedeeld mag worden, ook al voelt dat onzeker. Omdat het anders is. Omdat het niet volgens de ‘normale’ manier gaat. Omdat niet iedereen dit zal begrijpen, betekent het niet dat het niet goed is.

Anders ondernemen MAG. Wel graag met deskundigheid over hoe het hoort, want ondernemen is een vak. Als jij je concept helder hebt, vanuit je missie werkt, je klanten goed kent en ondernemerskennis en vaardigheden hebt, kun je ook doelbewust afwijken en je eigen vorm eraan geven en je intuïtie volgen. Zo werkt het trouwens in coaching ook, het is mastering van je tools. Een timmerman gebruikt ook niet alleen een hamer.

Ik realiseer me terdege dat ik daarom een bloeiende praktijk heb en tegelijkertijd daarom misschien geen miljoenenbedrijf heb. Het eerste was wel mijn doel en het laatste was niet mijn doel :-). Ik wil plezier hebben in mijn werk en mijn bedrijf en dat realiseer ik door te ondernemen op mijn manier. Beetje van hoe het hoort in de boekjes en vooral veel van hoe ik het fijn vind: organisch ondernemen.

Grappig genoeg triggerde Rogier me met zijn verbazing wel, want ik ben een EN EN mens. Ik ben dan toch nieuwsgierig of organisch ondernemen nog meer gemengd kan worden met zijn gestructureerde en doelgerichte manieren. Dus na de zomer ga ik toch eens uitgebreider met hem om tafel. Volgens hem moet het namelijk kunnen. Ik hou ervan om bij te leren en er mijn eigen saus van te maken.

Ik heb jaren bij de KvK gewerkt en ben jaren docent Small Business op de Hogeschool Utrecht geweest. Ik WEET hoe het hoort. Businessplannen, Financiële plannen, Strategisch Marketingplannen, Operationele marketing en acquisitie plannen, en nog tig andere plannen die je HOORT op te stellen. En dan met een gezonde ondernemersgeest ga je ermee aan de slag. Al die plannen maken, het past me niet.

Geen gestrucuteerde plannen. Is het dan alleen maar chaos?

Ik hou echt wel van doelen en ambitie hebben, en ben blij met al mijn ondernemerskennis, maar ik hou niet van lange termijndoelen en plannen om ze gestructureerd uit te voeren. Wat als ik een poosje gewoon geen zin heb in dat ene product en mijn aandacht en interesse even in een totaal ander onderwerp zit en toch het eerste zou moeten doen, omdat het plan en de targets dat voorschrijven. Dan wordt mijn bedrijf een moetje, een actielijst. Dat is zwaar onderprikkelend en geeft mijn brein stress. Ik ga namelijk “uit”, ga zuchten en malen en kom tot niets. Dat heb ik genoeg meegemaakt in al mijn loondienstverbanden, daarom ben ik juist gaan ondernemen.

Enthousiasme en plezier zijn mijn leidraad

Mijn enthousiasme en plezier zit in het moment en die slaat compleet dood als ik in vast structuren moet werken om de doelen voor de komende jaren te realiseren. Killing voor mijn enthousiasme en ondernemersgeest. Inmiddels weet ik dat dit gewoon komt, omdat mijn brein afwisseling nodig heeft, ervan houdt om nog iets niet te weten en te exploreren, externe prikkels voeden mijn intuïtie en ik voel vanzelf wanneer ik echt “aanga” en dat volg ik altijd. Mijn plannen gaan nooit verder dan een soort droom of ambitie voor dat jaar, meestal productgericht. Ik wil dan graag iets maken of de wereld in brengen (een boek, een training, filmpjes…). En hoe ik dat uitvoer is op organische wijze, waarbij ik in het moment het gas erop geef als ik merk dat ik ECHT iets met heel mijn hart en ziel wil. En anders duurt het wat langer. Als ik iets echt wil, komt het er. Vroeg of laat. De groei van het bedrijf volgt dan vanzelf. Dat is namelijk niet het doel, maar het effect van wat ik doe.

Ik ken mijn klanten goed, ik weet dat wat ik maak, aansluit op wat zij zoeken, wensen en toevallig vind ik het leuk om te maken. Hoe mooi is dat. Ook in mijn intuïtieve manier van ondernemen zie je echt wel systemen die zorgen dat ik en mijn producten zichtbaar en vindbaar zijn (ads & funnels), ik ben wel een ondernemer die marketing snapt. Mijn boodschap moet natuurlijk wel de wereld in :-). Maar dan wel op mijn manier en mijn moment en dat wat ik onderprikkelend vind of de kennis onvoldoende heb, besteed ik uit.

Ben je benieuwd naar de Podcast?

Ik vertel Rogier over hoe ik mijn ideale klanten heb gevonden. Waarom ik er in 2015 bijna de stekker uit wilde trekken. Over het toelaten van onzekerheid en het omarmen van het niet-weten in het ondernemerschap.

En natuurlijk deel ik mijn gehele reis van beginnend coach naar bloeiende praktijk. Je krijgt volgens Rogier een kijkje in mijn creatieve & ondernemende mind & in dat van de keuken van Sakia haar praktijk


Durf het maar eens niet te weten als ondernemer. Ik denk dat daar de grootste creatie kracht zit” .In plaats van het kopiëren van anderen of het volgen van functieprofielen, moeten we ons richten op onze eigen sterke punten en unieke talenten volgens Saskia. Haar nuchtere lessen zijn super waardevol voor iedere coach die op zoek is naar haar of zijn versie van succes en voldoening in hun coaching en eventueel door groei naar coachingspraktijk of instituut. Door het toelaten van onzekerheid en het omarmen van het niet-weten, het volgen van onze eigen intuïtie en het vinden van balans, kunnen we ons richten op onze eigen groei en ontwikkeling. En juist zo kunnen we ons onderscheiden van de rest en waarde creëren voor onze klanten. Luister mee naar dit gesprek over organisch groeien
Rogier Wagtendonk

Wil je ook meer doen, zoals het bij jou past en meer leren over je afwijzingsgevoeligheid?

Volg dan de online Masterclass Rejection Sensitivity, in 1,5 uur neem ik je mee in wat de triggers zijn, de oorzaken en hoe je het oplost, zodat je onzekerheid er meer mag zijn en je toch doet wat bij jou past >>> geef je hier op