Anahata

View Original

Rejection Sensitivity in de praktijk

We zaten al een poosje aan de telefoon en ze vertelde me lachend dat ze onlangs over me had gesproken in twee verschillende contexten. Ze had me had beschreven als “Een grote marketingmachine, maar bovenal een heel leuke vrouw”. Ze klonk oprecht en heel vriendelijk, maar ik voelde mijn rejection sensitivity.

Van binnen klonk de opmerking als een harde knal met vlak daarna een oorverdovende stilte en onrust in mijn lijf. Zo had ik mezelf eigenlijk nog helemaal niet gezien. Ja…WEL die leuke vrouw ;-). Maar marketingmachine? Nee, dat woord was nog niet in me opgekomen. Mijn HSPbrein ging met mijn eigen rejection sensitivity op de loop. Hoe was deze opmerking bedoeld? Was mijn marketing niet ok? Of juist wel omdat ik aardig ben? Of was het een compliment over mijn ondernemerschap? Of hoorde ik wellicht toch een ondertoon? Was het een grapje? Of niets van dat alles?

Er plopte van binnen plaatjes op van een persoon die ik niet wil zijn. En dus voelde ik een soort vlaag van schaamte optrekken tijdens ons telefoongesprek. Het is een heel oude innerlijke stem die me jarenlang in mijn zichtbaarheid en ondernemerschap in de weg heeft gestaan. Sinds 2016 luister ik daar niet meer naar. Toen maakte ik na acht jaren ondernemerschap een bewuste stap naar online zichtbaarheid, omdat ik oprecht vond dat het tijd was om de hoogsensitieve HSS van goede informatie te voorzien. Hen te laten leven naar hun diepste essentie. Angst of niet, ik sprong en ben blijven springen in zichtbaar zijn en marketing.

Maar onderhuids roert deze vorm van rejection sensitivity zich nog wel eens. Het is namelijk mijn non-identiteit. Ik ben niet de enige bevlogen ondernemer die hier last van heeft. Businesscoaches noemen het in dit specifieke voorbeeld een money-block. Ik coach en train regelmatig op non-identiteiten. In je ondernemerschap of in het leven word je namelijk continu uitgedaagd om alle verschillende kanten van je persoonlijkheid in te zetten. Ook kanten die je ingewikkeld vindt.

Het plaatje dat ik zag was iemand die kostte wat kost haar diensten aanprijst met als doel winstmaximalisatie. Zo’n moneyqueen rondrennend in een rad van fortuin die de marketingradartjes aandrijft en machines automatisch euro’s laat uitspugen die iemand er aan de andere kant heeft ingestopt. Zo iemand die alleen maar hijgend en hunkerend denkt in termen van meer klanten, meer diensten, meer omzet, meer winst.

Ik realiseerde me gelukkig terwijl dit gesprek gaande was dat mijn lieve gesprekspartner helemaal niet de intentie had om me dit gevoel te geven. Dat deed ik zelf met het beeld dat ik kreeg. En ik realiseerde me gelukkig ook dat ik niet zo’n moneyqueen ben.

Wat is een non-identiteit?

Een non-identiteit is een van de acht grondpincipes uit het Concept Grounds van het Rejection Sensitivity Release Model® dat Hanneke van der Voort en ik hebben ontwikkeld. Dit is een identiteit die je NIET wilt zijn, NIET mag zijn, NIET hoort te zijn, en zelf volledig afkeurt. Dus een rigoureuze afwijzing van een deel van jezelf. En toch heb je bepaalde gedragingen van deze NON-identiteit nodig om verder te komen in je eigen persoonlijke of zakelijke ontwikkeling.

Iedereen heeft wel ergens een non-identiteit in zichzelf verstopt.

Ga maar na wie of wat je niet van jezelf mag zijn en onderdrukt. Het helpt je niet. Sterker nog, het zit je in de weg bij het realiseren van je dromen, plannen en ambities. Vaak uit het zich in een digitale keuze. Je bent of de ‘goede identiteit’ of de ‘non-identiteit’. Alle gevoelens, gedachten en gedragingen die niet horen bij de ‘goede identiteit’ schaar je onder de non-identiteit. De non-identiteit bepaalt je rejection sensitivity.

Zo kan je bijvoorbeeld oprecht vinden dat je NIET een boos persoon mag zijn en alleen een vriendelijk persoon. Maar als je dat vindt, mag je dus bijvoorbeeld niet je grenzen aangeven als je geïrriteerd bent. Want irritatie is niet vriendelijk dus dan moet het wel horen bij een boos persoon. Die keur je af, dus je mag je irritatie niet tonen en ga je over je grenzen.

Een ander voorbeeld is dat je NIET een slachtoffer wilt zijn maar een sterk krachtige persoon. Dan deel je misschien niet jouw levenservaring, want dat vind je dan te veel ellende en niet sterk. Dus moet het wel slachtofferschap zijn. Slachtofferschap wijs je af en dus help je anderen niet met jouw verhaal.

In het kader van hoogsensitiviteit hoor ik vaak dat mannen NIET een watje willen zijn, maar willen voldoen aan het beeld van een echte man. Ze willen dan geen emoties voelen of uiten, want dat is niet wat je hoort te doen als echte man en dus zal het wel bij een watje horen. Dat wil je niet zijn, dus stop je emoties onder een dikke laag zelfbescherming, ga je in je hoofd leven en raak je verwijderd van wie je in essentie bent.

Hoe ontstaat een non-identiteit?

Dat kan voortkomen omdat je een persoon kent die in extreme mate de non-identiteit is en waar je een aversie tegen hebt gekregen. Ik ken inderdaad ondernemers die vooral werken vanuit de drive tot winstmaximalisatie. Dat zien zij als succes, maar voor mij zijn andere waarden belangrijk om succes te ervaren. Voor mij zijn inkomsten daar een effect van.

Een non-identiteit kan ook voortkomen uit opmerkingen die je heel je leven om de oren geslingerd hebt gekregen: ‘doe niet zo hysterisch’, ‘wees niet zo’n watje!’ ‘reageer niet zo overgevoelig’ ‘doe niet zo moeilijk’. Je gaat geloven dat je iemand bent die niet ok is. Dus wil je die persoon niet zijn en doe jij je anders voor en speel je feitelijk een rol.

Een non-identiteit kan ook ontstaan uit normen en waarden uit de branche waar je werkzaam bent. Binnen de zorg is marketing en commercie al snel een vies woord, want je werkt vanuit je passie en de liefde voor de mens en is ondernemerschap al snel ‘te commercieel’ en kennelijk niet passend bij ondernemerschap.

Een heel andere oorzaak van het ontstaan van een non-identiteit is dat je bent opgegroeid in een familiesysteem dat aversie tegen dit soort persoonlijkheden heeft. Mijn familiesysteem bestaat al generatie na generatie uit loonwerkers, arbeiders en vakmensen die hard werkten met hun bedrijf of werk om hun gezin te onderhouden. Mijn opa’s en oma’s groeiden op in een arbeidersmilieu. Ik geloof dat sommige zelfs oud SDAP-ers waren, waarin de ‘graaiers, het grootkapitaal’ als grote bron van ellende werd gezien. Ook tijdens mijn jeugd werd er in mijn beleving fel gediscussieerd over de ongelijkheid in de samenleving. En dat wil ik natuurlijk niet zijn, zo’n vreselijke graaier die de ongelijkheid vergroot, want dat betekent disloyaliteit aan mijn roots en breek ik met mijn familienormen en waarden.

Hoe deal je met je non-identiteit?

Je kan alleen maar verder komen in je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling, als je jezelf niet veroordeelt op je non-identiteit. Want die is gebaseerd op rejection sensitivity. Bang dat mensen je veroordelen op deze non-identiteit. Je kunt dan de kwaliteiten van de non-identiteit niet ontwikkelen. Want wat als mensen denken dat ik een graaier ben, of een watje of een boos persoon? Dan kom ik niet verder want dan sluit ik heel veel mogelijkheden en kwaliteiten uit. Kwaliteiten die ik wel in mij heb en nodig heb in mijn ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling. Het is niet of-of, het is geen digitale keuze. Het is en-en. En de mix maakt mij en jou juist een unieke persoonlijkheid.

Zo ben ik zichtbaarder geworden toen ik er vrede mee had dat marketing en zichtbaarheid voor mij ok zijn, want ik heb mijn ondernemerschapskwaliteiten hard nodig om mijn missie tot bloei te laten komen en verder te laten groeien. Het is cruciaal dat andere hoogsensitieve HSS zich in mij herkennen, zichzelf snappen, hun eigen recept leren kennen. Daarmee draag ik namelijk bij aan een geweldige potentieel dat vrij komt en energie geeft aan heel veel mensen. Ik raak regelmatig ontroerd als ik weer eens een prachtige email of dm bericht op social media krijg wat mijn werk voor anderen betekent. Dat geeft mij zingeving.

En omdat ik van waarde ben voor mijn cliënten, volgers en deelnemers mag ik daar ook geld voor vragen. En als dat betekent dat de prijs die ik daarvoor betaal af en toe gevoelens van schaamte en ongemak zijn vanwege een opspelende non-identiteit. Dan is dat prima. Ze herinneren mij aan mijn roots en waar ik voor sta en zorgen ervoor dat ik gratis, goedkope en duurdere producten heb. Maar allemaal met kwaliteit en waarde. Ik ben een ondernemende coach en trainer met een goed geoliede marketingmachine. Het geeft me plezier, afwisseling, vrijheid en zingeving en help er vele anderen mee. Wat wil een mens nog meer.

Dus vanaf vandaag heb ik besloten dat ik de titel marketingmachine maar met trots ga dragen :-). Het zegt iets over mijn bereik en de mate waarin ik mijn missie leef en daarmee mijn inkomen en het inkomen voor een aantal anderen verdien. Lang leve de non-identiteit die mij heeft laten groeien.

Met speciale dank aan Hanneke van der Voort en haar Concept Grounds

En met speciale dank aan mijn intervisiegenootje Paula waar ik vandaag een fijn telefoongesprek mee had, het gaf me de nodige zelfreflectie en inspiratie voor deze blog.


Deel dit artikel op:

See this social icon list in the original post