Anahata

View Original

Waarom is kiezen verliezen?

Specialist zijn is de norm

We leren continu een specialist te zijn, als student, als medewerker, maar ook als ondernemer wordt daarop gehamerd. Een business runnen is gebaseerd op focus, kiezen en chronologische stappenplannen. Logisch want het is een bewezen goede aanpak (voor specialisten). Maar helaas, voor types zoals ik en vele mede HSP-HSS generalisten werkt het niet. Ik ben zo breed geïnteresseerd. Ik blijf mijn drive niet mijn hele leven behouden van 1 tool, 1 branche, 1 niche, 1 doelgroep, 1 markt en 1 product en strak vooraf bepaalde structuren en planningen. Er gaat dan zoveel potentieel, creativiteit en enthousiasme bij mij verloren.

Benut je potentieel

Ik ben ervan overtuigd dat dit de wereld niet dient als ik dat doe. Kiezen is verliezen. Het is allemaal potentieel dat we in een specialistenwereld nodig hebben om specialisten te verbinden en overzicht te houden :-). Maar ook, heel belangrijk, omdat de specialistenaanpak niet altijd en overal bij iedereen en alle bedrijven werkt. Niet alles is in 1 hokje, 1 structuur, 1 planning met 1 aanpak en 1 techniek aan te pakken of op te lossen.

Maatwerk, verbindingen leggen, een beetje van dit en een beetje van dat, totdat het werkt, is ook vereist :-). Niet alles is gemiddeld. Dat vergeten we nog wel eens. En wat ook een bijzonder weetje is: generalisme hoeft niet oppervlakkig te zijn. Hoogsensitieve ondernemers duiken ook in hun generalisme de diepte in (ons brein houdt immers van diepgaande informatieverwerking). Ze weten in korte tijd, zich veel eigen te maken. En dan te bedenken dat meer dan 30% onderprikkeld, verveeld, op het werk rondloopt. Dit wil je niet in je eigen onderneming! En als je het mij vraagt, wil je dat ook niet voor je personeel.